„У житті немає гарантій, існують одні ймовірності.“ — Том Кленсі американський письменник та сценарист комп'ютерних ігор 1947–2013.
"І Мерседеси нові ламаються." - Борис Колесніков Віце-прем'єр-міністр України – міністр інфраструктури України 2010-2012.
(Тут Борис Вікторович, ймовірно, мав на увазі, що незменшення ентропії у Всесвіті не сприяє існуванню речей, які не ламаються, прим.)
"А самі то Ви хоч несли колись гарантії, щоб критикувати тих, хто робить це?" - не народна, але мудрість.
Вітаю, дорогі друзі та користувачі автоматичних воріт. У цій статті я поділюся з вами своїми скромними і виключно суб'єктивними думками про гарантійні зобов'язання на вітчізняному ворітному ринку.
Дісклеймер: ця інформація носить виключно пізнавально-розважальний і загальноосвітній характер, не претендуючи ні яким чином на істину в останній інстанції. А також автор не закликає нікого до будь-яких протиправних дій чи рішень і не несе відповідальності за будь-яку пряму чи непряму матеріальну чі моральну шкоду (у цілому будь-яку шкоду) чи втрачену вигоду, які можуть трапитися у зв'язку або з причини прочитання даної інформації. Конфлікту інтересів немає. Людям зі слабкою психікою – краще не читати, тому що речі називаються своїми іменами.
Ваш покірний слуга працює у цій сфері вже понад 15 років і має деякий досвід у таких речах як гарантія. У принципі, є 4 основні стилі (назвемо це так) виконання гарантійних зобов'язань та 4 основних ісходи:
1. Солідні та помпезні Фірми, як правило, з роздутим штатом та шикарним офісом, втім це говорить тільки про їхню успішність і ніякої крамоли в цьому немає. В принципі їх стиль видачі гарантій, ймовірно, найоптимальніший, правильніший та цивілізований, на мій погляд. Працює це приблизно так - клієнт замовляє ворота, автоматику або все відразу, йому все привозять/ставлять, дають гарантію хоч 100500 років, але гарантійний договір (який клієнт часто підписує не дивлячись) має на увазі періодичне "ТО" воріт/автоматики, за яке потрібно буде платити 5-10 тис. грн, за ці гроші до вас будуть просто приїжджати хлопці в новеньких комбезах і дивитися на ворота хвилин 5, в тому ж договорі є пункт - всі запчастини за гроші - взагалі, якщо щось, то ремонт все одно платний. Виклавши раз-другий 5-10к за одне тільки поглядєніє на нові ворота та ще стільки ж за кожен дрібний чіх, кліент нарешті розуміє в який доїльний апарат він потрапив, в n + 1 раз не хоче / не може викладати таку суму і автоматом "злітає" з "гарантії" до загальної радості сторін.
Фірма більше не несе за залізобетонним договором НІЯКИХ гарантійних зобов'язань (вже роздоївши його на кругленьку суму та сповна отримавши своє), а клієнт свого часу отримав ілюзію "правильного вибору", власної дбайливості та практичності. Чому я сказав, що вважаю цей стиль оптимальним, справа в тому, що пізнавши дзен і виклавши купу своїх кровних, клієнт стримує свій колишній пафос і починає більш дбайливо (не робить описаного наприкінці статті) і спокійно-філософськи ставиться до своїх воріт або автоматики та гарантій як таких, в результаті продукція служить йому довше, а іноді і дуже довго і успішно. А найголовніше починає цінувати п.4, у тому числі при купівлі інших речей.
Крім того безперечним плюсом цього пункту є мінімум ексцесів та емоцій -"цегляній стіні" на "гарячій лінії" навряд цікаво обурення клієнта або його проблеми, якщо він не відлистує дзвінку монету, а також юридична ідеальність – можна хоч у ЄСПЛ писати, хоч у ЮНЕСКО. Для забезпечених клієнтів, не обтяжених турботами про хліб насущний - найкращий варіант, так само як і для колективних об'єктів - великих підприємств, ОСББ, кооперативів, садових товариств тощо.
2. "У вас бобишка не тією стороною приварена" - суть такої "гарантії" в тому, що відмова за гарантійними зобов'язаннями відбувається через те, що клієнт нібито не правильно змонтував автоматику або/та ворота або ж користувався їми у не належний спосіб. Тобто знаходиться будь-який, абсолютно непринциповий і/або недоказовий привід, щоб відмовити. Можна дзвонити у Спортлото. Можливі варіації на кшталт - привезли плату (ізначально не робочу або глючну - заводський брак, рідко, але буває у будь-якого виробника) в ремонт(діагностіку), вона зникає в амбразурі, через пару хвилин амбразура відкривається і клієнту демонструють "жучок", ні, навіть "жучару" намотаний на чомусь цілий запобіжник - все, finita la comedia, в особливо кошерних випадках ще й за "діагностику" візьмуть.
Характерно для фірм, що продають китайський шлак (Китай буває і дуже навіть непоганий. прим), іноді під псевдоіталійськими (європейськими) брендами, які нібито супермегахороші, а насправді через тиждень може захрумтіти редуктор свіжокупленого мотора з славнозвісними металевими шестернями. Сенс один продати - а там трава не рости. Ще одна варіація на цю тему це непереборна бюрократія у найжорстокіших формах, аж до виписок з банку (податкової), довідок про несудимість та аналізів на ВІЛ.
Вміють же люди.
Є "професіонали відмови", які досягли неймовірних висот у цій справі. Але на жаль, конструктивні недоліки та промахи конструкції та монтажу дійсно мають місце бути у клієнтів майже завжди, а причепитися можна навіть до досвідченого монтажника, який змонтував не одну сотню воріт, що вже говорити про новачка, який вперше робить собі ворота.
3. Абонент більш недоступний... - ну, тут все зрозуміло.
4. Чесний, сумлінний стиль - передбачає виконання гарантійних зобов'язань відповідно до законодавства, здорового глузду та бажання піти своєму клієнту на зустріч. Однак цей стиль має на увазі деяку початкову позитивну комунікацію з клієнтом і вникання в суть його завдання у плані воріт, щоб продати адекватне обладнання, яке прослужить йому довго і без проблем, щоб питань к плані сервісу не виникало у принципі, наскільки це взагалі можливо. Розуміння всього цього з боку клієнта теж важливо.
Попадання в пункти 1-3 походить від того, що клієнт не бажаючи або не маючи можливості (часу) глибше розібратися в питанні, замовляє продукцію там, де агресивніша реклама або нижче ціна, що в принципі природно. Але для розуміння повної картини бажано переглянути кілька варіантів від різних продавців, а не одних і тих самих мімікріруючих під різні контори. Щільність агресивної реклами, як не дивно, ще не показник ідеальності контори в плані гарантій, як можна спочатку подумати - простіше і дешевше найняти "професіонала відмови", який з гіркою відпрацює свою зп.
Часто продавці, що працюють у цьому стилі "програють" тим хто працює в перших 3-х - комусь з клієнтів здається, що солідності їм не вистачає, хтось ласий на гроші (на 3 копійки дешевше - візьму там). Продавці які фактично не несуть гарантію (клієнт про це поки не знає, дай бог щоб і не взнав) можуть дати і нижчу ціну, як правило там і різниця то несуттєва 500-1000 грн, але ця звичка нашої людини - "шоб нідорога" може надати ведмежу послугу. За надмірною дороговизною теж немає сенсу гнатися - goto п.1
Корисна безкоштовна порада: якщо Ви бачите, що фірма чи магазин працюють у цьому стилі – цінуйте це, адже це така рідкість зараз – у перших 3-х стилях особливо не забалуєш і будеш банально посланий. І працюють у цьому стилі не тому що л0хи м'якотілі, а тому, що поважають своїх клієнтів та свій бізнес. Не нахабніть, не бурюйте, не вимагайте голосно і пафосно (більш характерно для жінок - здати трусики у Victoria Secret або Milavitsa це одне, а комплектуючі для воріт це дещо інше), "не сідайте на голову", не думайте, що Вам хтось щось ВИНЕН (пустити Вас по п.2 для профі не проблема), а спокійно і чемно викладіть суть питання і Вам завжди допоможуть - не сумнівайтеся!
Крім того, за роки роботи воротниками здатними до аналітичного мислення помічено наступний цікавий факт - чим більше клієнт перед покупкою "душитиме" продавця питаннями про гарантії, домагаючись якихось "залізобетонних гарантій" тим менше хорошого з усього цього виходить, причому незалежно купить він у цього продавця або в іншого. Продавець, в принципі, зацікавлений, щоб Ваша продукція працювала справно та радувала Вас довгі роки. Тобто не "тримайте Всесвіт за горлянку" і йому не потрібно буде "виховувати" Вас, пропускаючи за пунктами 1-3.
"Обкластися" стопкою "гарантійних" паперів теж сумнівне дійство - т.к. коли гряне година "ч" швидше за все Ви дізнаєтеся, що та ФОПка або ТОВка в стані ліквідації або вже не існує (п.3) і усю ту стопку можна буде використовувати за своїм прямим призначенням, якщо папір не дуже жорсткий. Крім того, є ненульова ймовірність того, що продавець і покупець зустрінуться або в окопі, або на лісосіці на околицях Магадана і мило поговорять про гарантії.
Що вибрати або не вибрати – вирішуйте самі. З різновидами "гарантій" все, далі розглянемо ще кілька цікавих аспектів ворітного ринку.
Неординарні та сміливі маркетингові ходи – а чому б і ні?
Час від часу на ринку вспливають з різним ступенем інтенсивності деякі товариші, назвемо їх умовно "казкарі" - мовляв можете здати/повернути/паміняти продукцію протягом 1 року (2, 3...n років) без проблем і питань, якщо щось не сподобається або поламається не дай боже, та навіть просто так - такий собі "тест-драйв", що ні до чого не зобов'язує, але тут мета виключно "розслабити мозок" потенційному покупцю - показати йому, що вони впевнені у своєму товарі трохи більш ніж на 200%, але в результаті все зведеться до одного з вищезгаданих пунктів швидше до п.2 через відсутність у привезеній на "здачу" продукції шайбочки, гроверу, орігінального пакетика з-під них, пінопласту упаковки, інструкції, або виявиться, що бобишки рейки були не тією стороною приварені ітд, крім того повний демонтаж фурнітури або автоматики зі зрізанням направляючої та/або зубчастої рейки та станіни мотора та ще клопітна процедура і фактичне псування своїх воріт, усвідомлення цього приходить потім і в реальному житті цього не відбувається – простіше нові ворота зробити. Насправді такий атракціон небаченої щедрості навряд чи можуть собі дозволити навіть транснаціональні корпорації глобального масштабу з мільярдними оборотами. Але в чудеса вірити не заборониш. Хоча... можливо, вони на крипті рубають по-великому, а воротами займаються так, з благочинності та гуманізму - тоді, безумовно, на це свято життя варто заглянути.
Як ліричний відступ. Свого часу була схожа акція тільки на зварювальні інвертори, не пам'ятаю де вже, теж все шоколадно в рекламі, але відмовляли через вбитість зварювальних дротів маси та тримача електрода, так от, кмітливі користувачі купували сторонні дроти, а оригінальні не чіпали. Вбивали в мотлох ці інвертори на монтажах, зварюванні воріт, навісів та інших металоконструкцій - та повертали їх. Та й затихло це все природним чином.
Однак, заради справедливості, варто зазначити, що і клієнти часом експлуатують ворота та автоматику в досить варварському режимі, це виражається в:
Повній відсутності захисту по живленню 220 В, (так, це проблема користувача, а не продавця чи електромережі) в результаті на плату приводу іноді подається напруга з абсолютно неприпустимими параметрами (напругою, частотою, гармоніками ітд) - випадок, природно, не гарантійний.
Реле напруги 16А коштує 300-500 грн у інтернет-магазінах та госпмагах, адже ні, ми легких шляхів не шукаємо, треба обов'язково пройти усі кола пекла.
Або наприклад після холодної (-20 -30С) і снігової ночі, звичайно ж, потрібно встромити ворота в кучугуру, замість того щоб розчистити сніг, розблокувати редуктор і прокатати ворота кілька разів руками.
Наприклад після тієї ж холодної сніжної ночі, клієнт ретельно обмете сніг зі своєї машини (зі своєї "ластівки"), прогріє її і акуратно поїде, він же не дає 7 тис/об "на холодну" і не прорізає кучугури в найближчому полі, а з автоматичними воротами виходить приблизно так. "Вестись" на "масляні ванни" або "арктичні мастила" не варто - краще купити апарат для знімання локшини з вух.
Є ще таке явище як клієнт намагається боротися з конструктивними недоліками своїх воріт, чим би ви думали? Автоматикою! Наприклад, із заіржавленими роликами, що давно не обертаються та ще й впереміш із солідолом і піском, в результаті бідний привід "пхне" ворота долаючи дике тертя, природно, все це страшно скрегоче і нагрівається,
а редуктору повільно/швидко, але вірно приходить рослий полярний лис і клієнт при цьому йде вимагати гарантію.
Колективні в'їзди на 100500 користувачів (ОСББ, котеджні містечка, тощо). Рух через такі ворота буває досить інтенсивним зі своїми "годинами пік" - аж до того, що ворота просто не зупиняються ні на хвилину - тут бажано ставити автоматику з електродвигунами на 24В (так, це дорожче) для високоінтенсивної роботи, асинхронник 220 В банально може перегрітися від такої інтенсивності і " піти у захист" по перегріву. Будь-які гарантії тут давати і нести марно і безглуздо. Наприклад, в автосалонах можуть запитувати, а чи не для роботи в таксі купується авто, якщо так... ну ви зрозуміли щодо гарантій. Або наприклад, в якості експеременту, дайте поїздити свою машину всім мешканцям вашого ЖЕКу, пардон ОСББ, або походить їм усім у вашіх черевиках і подивіться, що залишиться від них через місяць.
Якщо серйозно, то на подібних об'єктах будь-яка автоматика та фурнітура від будь-якого виробника буде "вбита в мотлох" через рік або навіть менше. Так що, якщо берете на "колективку" попереджайте про це продавця, щоб уникнути казусів. Якась формальна гарантія, мабуть, буде, але з застереженнями.
Такого, що тисяча-друга користувачів будуть упоїтельно "ухитувати в мотлох" продукцію, і їм будуть періодично ії безкоштовно замінювати на нову або ремонтувати - точно не буде.
Дуже рідко, але буває, що клієнт купує складну в підключенні автоматику, як правило, дійсно статусних і хороших італійських виробників і ... не може подужати її підключення, запрошений "монтажник" (цей персонаж чомусь присутній завжди) теж ні сном ні духом, картина маслом взагалі. Адже треба пропустити через мозок 4 аркуші А4 блок-схем програмування плати (і менеджер попереджав же), ну ось значить вони ходять біля нових воріт, не виходить запустити або поналаштували там "шо попало" ат балди і ... клієнт такий весь відчаївся, розстроївся і вирішив зробити хід конем, геніальний на його погляд - телефонує значить, і каже хочу мовляв вернути - не влаштовує мене (хоча сам вибирав і наполягав на цій моделі). Виходить приблизно так - взяв нове в упаковці, блискуче - а повернув фактично купу сміття недбало накидане в коробку, французи називають це моветон. З цієї причини солідні фірми при продажі підсовують "договір постачання товару" що виключає на корені цю безобразність, і що примітно в цьому випадку установка проходить "на ура".
Бо це можна й шпалери зіскребти зі стіни і повернути, ну чим не варіант?
Є категорії "персонажів", яких, м'яко кажучи, не варто ангажувати на монтаж автоматики для воріт, висновок зроблений на основі 15-річного досвіду. Отже:
- монтажників автоматики NICE, запрошувати, хіба що, тільки саме на NICE, на будь-якій іншій вони "буксують".
- "Майстра"
- "Фахівця"
- "Програміста"
- "Авторитетного Електрика"
- Особливо уникати Інженера КВПіА і Головного Енергетика - ці сутінкові генії здатні легко і невимушено не залишити "каміня на камені" від електроніки будь-якого приводу. Якщо після перших п'яти "персонажів", ще можна щось там врятувати (частково), то після цих ні.
"Кого ж тоді?" - запитаєте Ви. Та будь-яку адекватну людину, хоч себе, хоч першого зустрічного homo sapiens з вулиці, що вміє читати і знає з якого боку тримати викрутку, ну а розуміти найпростіші (примітивні) електричні схеми - це взагалі фантастика (запорука успіху, тобто). Абсолютно нічого складного там немає і успіхом справляються милі пані.
Зовсім рідко, але всеж трапляються клієнти, яким патологічно невезе (у всьому) - їм, що не постав все ламатиметься.
В одного шлаковий "китаєць" з AliExpress може 20 років відпрацювати без проблем, а інший може "італійця" чи "німця" з сервісів не виймати та"забембати" пів міста, але це вже з розряду містики, в яку ми не заглиблюватимемося.
Ну що, друзі, сподіваюся я не сильно втомив вас своїми роздумами, головне щоб ми зберігали почуття гумору та віру в нашу перемогу. Слава Україні!